Az autóipari beszállítói követelmények követési képessége a piacon maradási feltétele.
Az autóipari cégek a beszállítókkal minden esetben részletes szerződést kötnek, és pontosan szabályozzák a felek közötti kapcsolatot, mint ahogy a szállítási határidők betartását is nagyon szigorúan megkövetelik. A legtöbb gyártó cég már előírja azt is, hogy a beszállító termékfelelősség-biztosítást kössön, ami abban az esetben jelent komoly segítséget, ha a beszállító hibájából visszahívás történik, vagyis hibás a termék. Ilyenkor a biztosítás nemcsak a beszállítót védi, de a megrendelőnek is könnyebbséget jelent.
Az autóiparban felgyorsult a modellváltás, sok esetben nem teljesen kiforrott modellek kerülnek a piacra. A rövid határidős változtatások, a gyakori modellváltás alaposan igénybe veszi a beszállítók erőforrásait is. Tesztelés közben is előszeretettel változtatnak bizonyos elemeken, és ha kijön az első széria, a típus gyerekbetegségeiből adódó hibákat nagyon gyorsan, egy-két héten belül helyre kell hozni. Ez mind állandó készenlétet és nagyon rugalmas reagálást követel meg a beszállítóktól.
Ki tud ezeknek a követelményeknek eleget tenni?:
- biztos gazdasági hátterű, biztos gyártási múlttal rendelkező,
- tőkeerős,
- jó és stabil humán erőforrásokkal rendelkező vállalkozás.
És ez még mindig csak a szükséges, de nem elégséges feltétel. Érdekes módon a mai válságos időszakban is sorban állnak a potenciális beszállítók az autógyáraknál, és alig várják, hogy valamelyik cég kiessen a beszállítói körből, és belépjenek a helyére. Az is megér egy elemzést, hogy a beszállítói körből kiesett cégek hogyan ítélik meg a korábbi együttműködést, mennyire érte meg számukra beszállítónak lenni.