A vezetőnek előre meghatározott terv szerint kell biztosítania, hogy a hatáskörébe rendelt feladatot ellátó személyek, vagy szervezeti egység elvégezzék a feladatukat.
Ehhez a vezetőnek ismernie kell az elérendő eredmény valamennyi paraméterét (idő, mennyiség, prioritás, együttműködő személyek/szervezeti egységek, akadályozó tényezők…stb.) és rendelkeznie kell a szükséges emberi-, tárgyi-, és egyéb erőforrásokkal. A vezetés alapvetően egy „kreatív feladat”. Az előzőekben felsorolt ismeretek és erőforrások birtokában a vezetőnek ugyanis képesnek kell lennie a feladatokat részfeladatokra bontani, és azokat úgy kiosztani, hogy a részeredményeket meghatározott ütemben elvégezzék a hatáskörébe rendelt dolgozók.
A korábban hivatkozott értéklánc-koncepció gyakorlata alapján ehhez ismernie kell a feladat tágabb munkakörnyezetét, a folyamatot, melynek az részét képezi, csakúgy, mint a vele együttműködő személyek képességeit és korlátait.
Amennyiben az elvégzendő feladat ismétlődő, illetve az ismétlődés gyakori, a vezetőnek nem csupán motiválnia, de a képességek szélesítésének vagy épen a szakismeret mélyítésének elősegítésével tervszerűen kell gondoskodnia az emberi-erőforrás fejlesztéséről. „Elősegítés” alatt elsősorban nem utasítást kell érteni, hanem ösztönzést és bevonást.
Mi kell ehhez? A vezetőnek rendelkeznie kell a HITELESSÉG következő ismérveivel:
- tisztességesség, vagyis
- jó szándék vezesse tetteit,
- következetesség egy meghatározott értékrendhez,
- nyitottság mások elfogadására,
- bátorság az értékrendért kiálláshoz,
- kompetencia, vagyis képesség
- a feladatának ellátására,
- és tevékenységének eredményes végzésére.
A vezető mindenekelőtt legyen elkötelezett a szervezet céljai, sikeressége és az ezek megvalósulását elősegítő irányítási rendszer iránt!
A fentiek birtokában a vezető kellő bizalommal rendelkezhet feladata ellátása tárgyában és kellő támogatást kap a hatáskörébe rendelt dolgozóktól és azokon túl is.
A vezetők személyisége nagyban meghatározza eredményességüket, hiszen tevékenységük nem mentes a XXI. század kihívásaitól, mint a globalizáció, generációs attitűdváltások, technológiai fejlődés által megkívánt gyors ütemű ismeretbővítés.
Mindhárom tényező szerepet kap a mai magyarországi munkaerőpiacon. A külföld elszívó hatása mellett az X, Y, és Z generációk eltérő szocializációs és motiválhatósági körülményeit említjük meg. A generációk között tapasztalható különbség oka, hogy az ún. személyes-, és társas kompetenciáik nem korrelálnak a múltban definiált munkakörök elvárásaival. Az újabb generációkra a tapasztalatok szerint lehetetlen ráerőltetni a korábban rutinként alkalmazott felelősségvállalási és együttműködési kultúrát.
Mit lehet akkor tenni?
Az ISO 9001:2015 minőségirányítási rendszer a rendszer teljesítményének növelését kívánja meg.
Hogyan lehet a teljesítményt növelni?
CÉLOKON KERESZTÜL! A célokat pedig minél jobban lebontásra kerülnek a szervezet különböző szintjeire, annál jobban tudják a munkatársak értelmezni és részt venni a megvalósításban.
CÉLT KELL ADNI!