Jobb sorsra érdemesek-e az irányítási rendszerek? 5.rész

Az előző beegyzéssel a cél csupán a téma felvetése volt.

Miért fontos ez a kérdés?

Az irányítási rendszerek megjelenését a tevékenységek nemzetközi értékelhetőségét biztosító egységes értékrend igénye követelte meg.

Ami azóta történt a diverzifikáció. Egyre tevékenység specifikusabb rendszerszabványok jelentek meg és jelennek meg. Azonban mind a mai napig nem találták meg az igazi helyüket, szerepüket a működést biztosító folyamatok rendszerében.

Ezért írok erről a témáról!

Jelen bejegyzés szerkesztője évtizednyi időt töltött termelő üzemben és most már másfél évtizede irányítási rendszerek kidolgozását végzi.

Másfél évtizede, amikor az első ISO rendszereken dolgozott alapvetően más volt a szabvány megítélése. Had mondjak el egy akkor nagyon jellemző esetet.

Egy vállalkozásnál befejeztem az ISO kidolgozását. A tanúsításra készültünk. Úgy adódott, hogy a tanúsító cég tanúsításra kijelölt szakemberének meghibásodott az autója, és azt tervezte, hogy vonattal vagy autóbusszal utazik a helyszínre. Felajánlottam neki, hogy miután én is ott kell legyek az auditon elviszem őt is a saját autómon. A válasz az volt, hogy összeférhetetlen, hogy a tanácsadó és a tanúsító szakember egy kocsiban utazzon a tanúsítás helyszínre!

A vállalkozások vezetői tapasztalják, hogy ma már teljesen más a helyzet.

A három szereplős folyamat --a rendszert bevezető vállalkozás, rendszert kidolgozó tanácsadó, tanúsító szervezet-- szereplőinek tevékenységei összemosódnak! Tanúsító szervezetek nyíltan vagy burkoltan irányítási rendszerek kidolgozására tesznek ájánlatot, auditoraik kidolgozzák és garantálják az eredményes auditot. Ebben fel nem ismert hátrányukra a vállakozások is partnerek. Ez ugye az analitikai tisztaságú összeférhetelenség, ami a tanúsítványk értékének erodálódásához vezet és vezetett is.

Ezzel egy időben a szabványok által képviselt egységes nyelvezet és értékrend szerepe a piacok nemzetközivé válásával fokozatosan növekszik. Ami a fentiekkel ellentétben a kidolgozás, működtetés és a tanúsítás színvonalának és főképpen a tanúsítvány értékének, presztzsének a növekedését, igényli.

Ez az a pont, ahonnan vissza kell fordulni a rendszerszabványok megjelenését kikényszerítő okokhoz, a tevékenységek egységes követelményk szerinti összemérhetőségéhez, aminek a biztosítását csak ezeken a szabványokon, tanúsítványokon keresztül tudja érvényesíteni, bemutatni, igazolni egy vállalkozás.

Időközben a szabványok a különböző tevékenységek szabályozását segítő technológiákká fejlődtek. Így megvalósításukkal két fontos dolgot lehet elérni, bekapcsolni a vállalkozást az egységes értékrendbe és szabályozni tevékenységek folyamatait.

Folytatom!

Kedves Érdeklődő!

 

Mielőtt elhagyná oldalunkat, és szerezzen naprakész tudást a szakértőink által összeállított cikkekből, tanulmányokból, letölthető anyagokból! A feliratkozás ingyenes ugyan, de megszerezhető tudás felbecsülhetetlen!

Nincs más teendője, mint hogy , kitölti az űrlapot (csak 1 perc az egész) és várja a hamarosan megérkező első levelet.