Az előző beegyzéssel a cél csupán a téma felvetése volt.
Miért fontos ez a kérdés?
Az irányítási rendszerek megjelenését a tevékenységek nemzetközi értékelhetőségét biztosító egységes értékrend igénye követelte meg.
Ami azóta történt a diverzifikáció. Egyre tevékenység specifikusabb rendszerszabványok jelentek meg és jelennek meg. Azonban mind a mai napig nem találták meg az igazi helyüket, szerepüket a működést biztosító folyamatok rendszerében.
Ezért írok erről a témáról!
Jelen bejegyzés szerkesztője évtizednyi időt töltött termelő üzemben és most már másfél évtizede irányítási rendszerek kidolgozását végzi.
Másfél évtizede, amikor az első ISO rendszereken dolgozott alapvetően más volt a szabvány megítélése. Had mondjak el egy akkor nagyon jellemző esetet.
Egy vállalkozásnál befejeztem az ISO kidolgozását. A tanúsításra készültünk. Úgy adódott, hogy a tanúsító cég tanúsításra kijelölt szakemberének meghibásodott az autója, és azt tervezte, hogy vonattal vagy autóbusszal utazik a helyszínre. Felajánlottam neki, hogy miután én is ott kell legyek az auditon elviszem őt is a saját autómon. A válasz az volt, hogy összeférhetetlen, hogy a tanácsadó és a tanúsító szakember egy kocsiban utazzon a tanúsítás helyszínre!
A vállalkozások vezetői tapasztalják, hogy ma már teljesen más a helyzet.
A három szereplős folyamat --a rendszert bevezető vállalkozás, rendszert kidolgozó tanácsadó, tanúsító szervezet-- szereplőinek tevékenységei összemosódnak! Tanúsító szervezetek nyíltan vagy burkoltan irányítási rendszerek kidolgozására tesznek ájánlatot, auditoraik kidolgozzák és garantálják az eredményes auditot. Ebben fel nem ismert hátrányukra a vállakozások is partnerek. Ez ugye az analitikai tisztaságú összeférhetelenség, ami a tanúsítványk értékének erodálódásához vezet és vezetett is.
Ezzel egy időben a szabványok által képviselt egységes nyelvezet és értékrend szerepe a piacok nemzetközivé válásával fokozatosan növekszik. Ami a fentiekkel ellentétben a kidolgozás, működtetés és a tanúsítás színvonalának és főképpen a tanúsítvány értékének, presztzsének a növekedését, igényli.
Ez az a pont, ahonnan vissza kell fordulni a rendszerszabványok megjelenését kikényszerítő okokhoz, a tevékenységek egységes követelményk szerinti összemérhetőségéhez, aminek a biztosítását csak ezeken a szabványokon, tanúsítványokon keresztül tudja érvényesíteni, bemutatni, igazolni egy vállalkozás.
Időközben a szabványok a különböző tevékenységek szabályozását segítő technológiákká fejlődtek. Így megvalósításukkal két fontos dolgot lehet elérni, bekapcsolni a vállalkozást az egységes értékrendbe és szabályozni tevékenységek folyamatait.
Folytatom!