Nem magyarázkodásnak szánjuk ezt a cikket, sokkal inkább arra szeretnénk rávilágítani, hogy
NEM CSUPÁN SABLONOS MEGOLDÁSOKAT ADUNK!
A sorozat írásai mögött ismeret és gyakorlat áll. Az irányítási rendszer okszerű és célszerű kialakítása mögött ezt kell felismerni. Akkor építünk HASZNOS RENDSZERT, ha a szabványkövetelmények egymáshoz kapcsolódó viszonyát is értjük és beépítjük saját irányítási rendszerünkbe!
Rendszerszemlélet nélkül a szabványkövetelményeknek való megfelelés rabszolgamunkához hasonlít, ahol nincs „Miért?” csak „Kell!.
Építsünk rendszert! Ez az az ok, ami miatt a cikksorozat jelen írását is javasoljuk elolvasni és megérteni! Rendszer (amely kifejezés nem szerepel az új szabványban) alatt a követelmények összefüggéseit értjük.
Az instant megoldások 3. részében már írtunk a teljesítményindikátorok meghatározásáról, ahogyan a sorozat 5. részében a környezet meghatározásáról. Ezekben az írásokban hivatkoztunk az ISO 9001:2015 egy-egy fejezetére, illetve szakaszára.
A téma most ismét a teljesítményindikátorok, teljesítménymutatók a minőségirányításban az új ISO 9001:2015 követelményei között.
Mi az a teljesítményindikátor?
Az indikátor olyan tényeket számszerűsít, amelyekkel a szervezeti teljesítmény nyomon követése (monitoring) megvalósítható.
Milyen fajtái vannak a teljesítményindikátoroknak?
Látható, hogy a szervezeti teljesítményjellemzők lehetnek "input", "output", "hatékonyság", "eredményesség", "hatásosság", "elégedettség", és még bármilyen, a szervezet tevékenysége, illetve víziója / küldetése szerint fontosnak ítélt paraméterek.
Néhányra alább pár példát is bemutatunk:
Mit ír az ISO 9001:2015 a minőségirányítási rendszer teljesítményének méréséről?
„0.3. A folyamatszemléletű megközelítés
0.3.1. Általános leírás
… Az egymással kapcsolatban álló folyamatok rendszerként történő felfogása és kezelése hozzájárul ahhoz, hogy a szervezet eredményesen és hatékonyan érje el tervezett eredményeit. Ez a megközelítés lehetővé teszi, hogy a szervezet felügyelet alatt tartsa a rendszer folyamatai közötti kölcsönhatásokat és összefüggéseket úgy, hogy a szervezet általános teljesítménye növelhető legyen.”
Azért választottuk a fenti szabványszakaszt, mert ez kifejezetten nem az egyes folyamatok teljesítményének meghatározásáról és nyomonkövetéséről szól. (Utóbbira is van követelmény, a szabványban: 4.4. A minőségirányítási rendszer és folyamatai; 4.4.1.; C.)
A fent idézett szöveg a teljes minőségirányítási rendszer eredményességének mérésére vonatkozó követelmény.
A cikksorozat 3. részében ezért ajánlottunk közvetett indikátorok (eredményesség, hatásosság) alkalmazását.
TÖLTSE LE KAPCSOLÓDÓ ANYAGUNKAT!