Az ISO 50001 által szabályozott működési területek

Az Energetikai audit  kötelezettségének bizonyára minden érintett  eleget tesz a moratórium 2016 december 31-ig tartó ideje alatt.

Nem biztos azonban, hogy utólag mindenki elégedett lessz a választásával.

Az "Energetikai audit"-nak nincs még kialakult rendszere, a jogszabály értelmezésétől függ az auditjelentés tartalma, de annak elfogadása is. Azt  gondolhatnánk, hogy a most még pontosan nem tudni milyen tartalmú auditjelentés leadása után négy évig nincs teendő. Azt is gondolhatjuk, hogy a gyakorlati tapasztalatok híján értelmezett követelmények alapján összeállított auditjelentéseket  a Hatóság elfogadja. Tudjuk ugyanis, hogy  az auditálásra jogosítvánnyal rendelkezők- személyek, vagy szervezetek- most készítik az eső auditjelentéseiket. Óvatosság itt indokolt.

Az ISO 50001 szabványra épülő rendszer és tanúsítvány több éves multtal, kialakult gyakorlattal rendelkezik. Van azonban itt is olyan követelmény szegmens, amit  a jogszabály részletesen megkövetel /122/2015.(V.26) Kormányrendelet 13.§/, azonban az auditáló szervezetek évtizedas tapasztalata megkönnyíti a követelményekhez való felzárkózást. Az elbizakodottság itt ennek ellenére nem indokolt.

 

Mi hát a megoldás?.

Az igen-nem válasz helyett néhány megjegyzés.

Nem kérdés, hogy energiahatékonyságot javító intézkedéseket, beruházásokat nem lehet elkerülni a törvényi kötelezettségeket végre kel hajtani.

Nemzetközi példák ugyanakkor igazolják, hogy a nagyvállalatok (illetve egyes ágazatok középvállalati) energiahatékonyságuk növelését a legkisebb költségekkel igyekeznek megvalósítani. Beruházásaik így az energiaköltségek csökkentésén keresztül nem kötelezettséget, hanem versenyképeségük növelése érdekében elvégzett fejlesztéseket jelent. Különösen igaz ez az ETS-rendszerben érintetteknél, mert kvótavásárlási kötelezettségeiket is csökkenteni tudják.

Azt is mondhatjuk, hogy energiahatékonyságot javító inézkedéseket, beruházásokat végezni  kötelező ugyan, de megéri.

 

Melyik módszer alkalmasabb a hatékonyság növelésére?

Számos érv szól amellett, hogy az ISO 50001 bevezetése és fenntartása több előnnyel jár mint többlet kötelezettség vállalással, Aznban a döntések egy-egy adott hehyzettől és prioritásoktól függnek, ezért ezt tárgyilagosan  nem jelenthetjük ki. Azért sem, mert a szabvány a már hivatkozott jogszabályi kiegészítésekkel helyettesíti az energiaauditot. Az azonban kiemelendő, hogy aszabvány piaci kategória, a piac szereplőinek lehetősége az energetikai audit állami ellenőrzésű rendszere  mellett.

Az irányítási rendszerek alkalmazásának évtizedekre visszanyúló tradíciója, a szabványokban rögzített konzisztens követelmények és azok megfelelőségének értékelése (tanúsítása) jelentős előny biztosít az ISO 50001 szabványnak.

 

Tájékoztatást aduk arról, hogy cégünk a TQ CONSULTING, konzorciális rndszere megfelelő szabályozási és szakmai ismeretekkel és jogosítvánnyal rendelkező szakemberekkel, sokéves renszerépítési tapasztalattal felkészült arra, hogy energetikai auditokat végezzen, ISO 50001 rendszert dolgozzon ki, készítsen elő tanúsításra.

Kedves Érdeklődő!

 

Mielőtt elhagyná oldalunkat, és szerezzen naprakész tudást a szakértőink által összeállított cikkekből, tanulmányokból, letölthető anyagokból! A feliratkozás ingyenes ugyan, de megszerezhető tudás felbecsülhetetlen!

Nincs más teendője, mint hogy , kitölti az űrlapot (csak 1 perc az egész) és várja a hamarosan megérkező első levelet.